عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی:

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی: طرح‌های توسعه‌ای در کشور باید دارای پیوست خانواده باشند

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ، مشاور طرح های ملی اشتغال کشور و راهبر ارشد طرح های توسعه ای مشاغل خرد و خانگی جهاد دانشگاهی به لزوم توجه به نهادهای توسعه‌ای در سیاست‌های حکمرانی کشور و توجه به رکن خانواده در برنامه های توسعه ای اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شوند باید دارای پیوست خانواده باشند.

به گزارش کارآفرینان موفق، محمد صادق بیجندی با اشاره به سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی و با تصریح اینکه این نهاد مولود مبارک انقلاب اسلامی است اظهار کرد: جای نهاد توسعه‌ای در کشور ما خالی است. مدل دیوان‌سالاری و حکمرانی در کشور ما دولتی‌محور است و به بخش‌ خصوصی و نهادها میدان داده نمی‌شود. نهاد دولت دوست دارد خودش بزرگ شود. در برنامه توسعه هفتم کشور باید حرکت به سمت کوچک‌سازی سیستم‌های دولتی و توسعه نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی باشد.

مشاور طرح های ملی اشتغال کشور خاطر نشان کرد: نهاد توسعه‌ای می‌تواند بومی سازی، فرمول‌سازی و مدل‌سازی کند در حالی که دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد. اگر کار به نهادهای توسعه‌ای سپرده شود می‌توان برروی آن نظارت کرد.

وی ادامه داد: در دولت قبلی علاقه زیادی برای سپردن کارها به سازمان‌های مردم‌نهاد وجود داشت. در دولت فعلی نیز میل دولت به سپردن کارها به گروه‌های جهادی است. باید یک حد وسط و نقطه تعادلی میان این دو رویکرد شکل بگیرد. این رویکرد باید ساختارمند باشد و کار به نهادهای توسعه‌ای سپرده شود. دولت می‌تواند از این نهادها بخواهد که ایفای نقش کنند. نهادی مانند جهاد دانشگاهی می‌تواند در عرصه‌های گوناگون ایفای نقش کند.

 

بیجندی با اشاره به لزوم توجه به پیوست خانواده در برنامه‌های آینده کشور در نشست تخصصی “جایگاه نظام علم و فناوری در تحقق برنامه هفتم توسعه کشور” با دو محوریت “افزایش مشارکت اقتصادی زنان با تاکید بر مهارت‌های اشتغال پذیری” و “اجرایی سازی نظام مند اشتغال منعطف زنان” گفت: درخواست من این است که هیچ طرحی در برنامه هفتم توسعه بدون پیوست خانواده نباشد. برنامه‌هایی که در مجلس تصویب می‌شوند باید پیوست خانواده داشته باشد. مورد دیگر این است که باید به هر دو بعد موضوع توانمندسازی زنان توجه شود. بسیاری از زنان سرپرست خانوار که در طرح توانمندسازی حضور دارند، آسیب دیده‌اند و باید از نظر مهارت‌های نرم توانمند شوند و برخی به لحاظ ارائه تسهیلات و نیازمند حمایت مالی و … هستند.

وی با اشاره به لزوم توجه به بخش خصوصی اظهار کرد: باید در کشور توجه بیشتری به بخش‌خصوصی شود. انعطاف بالایی در بخش خصوصی وجود دارد و دلیل آن هم این است که بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی قدر نیروی کار را می‌داند. موضوعاتی ماند دورکاری در بخش خصوصی با انعطاف بیشتری انجام می‌شود چرا که خروجی کار اهمیت دارد.

بیجندی اضافه کرد: یکی از پیشنهادات من، مشارکت دادن نهادهای توسعه ای در زمینه گفتمان‌سازی است. این در حالی است که یک نهاد توسعه ای مانند جهاد دانشگاهی چهار رسانه در اختیار خود دارد. اینجا جایی است که رسانه می‌تواند گفتمان‌سازی و جریان‌سازی کند و به صورت غیرمستقیم نظرات مدیران را در قالب نظرات کارشناسی انتقال بدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ  جهاد دانشگاهی” تصریح کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت برنامه های توسعه تا بیست درصد محقق می‌شوند. باید تلاش شود این برنامه(برنامه هفتم توسعه) با استفاده از ظرفیت‌های نخبگان بتواند بیش از برنامه قبلی به اهداف خود برسد.

وی با اشاره به سهم سه درصدی مشاغل خرد و خانگی در GDP کشور ما گفت: درخواست دیگر من این است که بحث خانواده، محور توسعه مبتنی بر ابعاد تربیتی، اقتصادی، سلامت و بهداشت، آموزش و مهارت‌آموزی و باورها و ارزش‌ها و نگرش‌ها باشد. بخشی از این موضوع در مشاغل خرد و خانگی نمود پیدا می‌کند. این موضوع در دنیا بالای بیست درصد است در حالی که در ایران تنها به سه درصد می‌رسد. ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی درست مبتنی بر فرهنگمان این هدف را محقق کنیم. متاسفانه بیش از یک ماه است که ما طرح خود را در معاونت زنان ارسال کردیم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خانواده در بحث مشاغل خرد و خانگی خانواده به عنوان محور قرار گیرد، می‌توان سه درصد مذکور را به هفت درصد ساند و این موضوع بدون شک در GDP کشور نیز موثر خواهد بود.