رییس جهاددانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر جذب نخبگان؛ تدوین برنامه تحولی جهاددانشگاهی به زودی آغاز می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر جذب نخبگان در این نهاد تاکید کرد و گفت: این برنامه مهم را با همکاری بنیاد ملی نخبگان و سایر دستگاه ها دنبال و عملیاتی می کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر جذب نخبگان در این نهاد تاکید کرد و گفت: این برنامه مهم را با همکاری بنیاد ملی نخبگان و سایر دستگاه ها دنبال و عملیاتی می کنیم.

به گزارش بازارکار، نشست خبری حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی امروز، ۱۰ مردادماه در محل سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد. در ابتدای این نشست و پس از رونمایی از تیزر چهل و سومین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، مسلمی‌نائینی طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار و تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله(ع) و یاران باوفای ایشان اظهار کرد: نشست امروز در آستانه 16 مرداد و به مناسبت چهل و سومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، مولود انقلاب اسلامی، است.

مسلمی‌نائینی با اشاره به تعالی فرهنگ خودباوری و اعتماد به جوانان، تلفیق علم و ایمان، تلاش جهادگونه و فرهنگ ما می‌توانیم در جهاددانشگاهی، تصریح کرد: یاد و خاطره مرحوم کاظمی آشتیانی راه‌اندازی گرامی می‌داریم که نماد خودباوری و تلاش جهادگونه بودند. امروز وظیفه ماست که نهاد جهاددانشگاهی را توسعه داده و این فرهنگ متعالی را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به اساسنامه جهاددانشگاهی و اعتماد به جوانان و امید به آینده که در آن گنجانده شده است، جهاددانشگاهی یکی از نهادهای منحصربه‌فردی است که رویس انقلاب بوده و در اوج تحریم‌ها توانست بسیاری از مشکلات در حوزه‌های دفاعی را برطرف کرد.

مسلمی‌نائینی بیان کرد: بنا به درخواست مسئولان وقت و تحریم‌های شدید از جهاددانشگاهی درخواست تولید تجهیزات شد که مین‌های هوایی یکی از این سامانه‌ها بود. دشمن به راحتی شهرها و نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های ما را هدف قرار می‌داد اما جوانان جهاددانشگاهی با تولید این مین‌ها، در برابر تهاجم دشمن ایستادند. وی بیان کرد: در حوزه‌های علوم انسانی نیز جهادگران با اسرای جنگی مصاحبه کرده و اطلاعات به دست آمده را به مسئولان نظامی انتقال می‌دادند. همچنین، جهاددانشگاهی معضلات دانشگاه‌ها را در ابتدای انقلاب با همکاری وزارت علوم مرتفع کرد. همچنین، با همکاری دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاه‌‌ها مشکلات موجود در حوزه دانشگاهی کشور تا حد بسیار‌ زیادی حل شد.

رئیس جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی با تولیدات خود مشکلات نهادهای مختلف را مرتفع کرده است. همچنین، زمانی با اقدامات جهاددانشگاهی واحد خواجه نصیر فرستنده‌های مورد نیاز کشور تولید شد که امروز نیز ادامه داشته و هم‌اکنون به فناوری انتن‌های پیشرفته دست پیدا کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در حوزه رسانه نیز جهاددانشگاهی وارد میدان شد و با ایجاد خبرگزاری‌هایی مانند ایسنا و ایکنا مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده است. در حوزه افکارسنجی نیز جهاددانشگاهی پیمایش‌ها و افکارسنجی‌های زیادی را با ایجاد سازمان ایسپا انجام داد که اطلاعات آن درصد بسیار زیادی به واقعیت نزدیک است. مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در دهه ۶۰ تقریبا تمامی کارهای فرهنگی را در دانشگاه‌ها انجام داد، گفت، برگزاری مسابقات قرآنی در میان دانشجویان و اجرای دیگر برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و ایجاد موسسات غیر انتفاعی آموزشی همچون دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر و تاسیس ۳۷ مرکز آموزشی در کشور از جمله برنامه‌های مهم جهاددانشگاهی بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی گفت: همچنین، یکی‌ از کارهای مهم جهاددانشگاهی تولید کتابچه برای آموزش زبان انگلیسی است. کارآفرینی و اشتغال‌زایی، مشاغل خانگی و آزمون‌های مختلف کشور، تربیت گروه‌های سربازماهر و … نیز از دیگر طرح‌های جهاددانشگاهی بوده است. در آینده نیز اولین برنامه جهاددانشگاهی برنامه تحولی این سازمان است که به زودی تدوین خواهد شد و از وجود استاید متخصص در تدوین این طرح استفاده خواهد شد.

مسلمی نائینی اظهار کرد: در این طرح باید نقاط قوت و ضعف جهاددانشگاهی دیده شده و ضمن تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف برطرف شده و مسیر جهاددانشگاهی در آینده به خوبی مشخص شود. در ادامه این نشست، حسن فارسی، قائم‌مقام رئیس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت روز جهاددانشگاهی و روز خبرنگار بیان کرد: ۱۶ مرداد سالگرد تاسیس نهاد جهاددانشگاهی به عنوان نهادی محجوب و اقتدارآفرین است. چیزی که باعث شده جهاددانشگاهی مورد توجه باشد، خط شکنی الگوسازی و حرکت‌آفرینی است.

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ ایمان، امید و اعتماد به جوانان

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه ایمان، امید و اعتماد به جوانان جزو نیازهای کشور به‌حساب می‌آید، گفت: بر همین اساس، این نهاد شعار «جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ ایمان، امید و اعتماد به جوانان» را به‌عنوان شعار خود برگزیده است.

وی با اشاره به اینکه نهادهای متنوعی در دل انقلاب اسلامی شکل‌گرفته‌اند، افزود: بااین‌وجود هیچ نهادی مانند جهاددانشگاهی وجود ندارد و منحصربه‌فرد به‌حساب می‌آید. جهاددانشگاهی در اوج تحریم‌ها و در دهه اول تشکیل این نهاد که با دوران دفاع مقدس همراه بود توانست با تلاش جهادگونه و بر اساس درخواست‌های
نظامی آن زمان و شخصیت‌هایی همچون  شهید ستاری تجهیزات نظامی مختلفی همچون مین‌های هوایی را طراحی و تولید کردیم.

دکتر مسلمی نائینی ادامه داد: دشمن به پادگان‌ها و نیروگاه‌های ما حمله می‌کرد که با همکاری و تلاش جهادگران طراحی جدیدی روی مین‌های هوایی انجام گرفت که در آن دوران بسیار مؤثر بود.
رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: در حوزه علوم انسانی نیز با اسرا مصاحبه‌هایی انجام می‌شد و اطلاعات در اختیار مسئولان نظام قرار می‌گفت.

این نهاد کارهای بر زمین‌مانده و حیاتی کشور را انجام می‌دهد

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی توانسته است با کمک دانشگاه و اساتید مشکلات و نیازهای کشور را برطرف کند و این نهاد اصولاً کارهای بر زمین‌مانده و موردنیاز حیاتی کشور را انجام می‌دهد افزود: در این رابطه می‌توان به دستاورد این نهاد در زمینه ساخت فرستنده‌های رادیویی که در جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی انجام گرفت اشاره کرد که خوشبختانه در این زمینه در کشور و آسیا موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم. الان نیز در حال تولید آنتن‌های 5G  هستیم که برای کشور بسیار مهم است.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی این نهاد اظهار گفت: زمانی در کشور نیاز به اطلاع‌رسانی بود که در این زمینه جهاددانشگاهی خبرگزاری ایسنا را به‌عنوان دومین خبرگزاری کشور و اولین خبرگزاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی کرد که در حال حاضر مخاطبان زیادی دارد.

وی افزود: درزمینه افکار سنجی و آمار نیز که یکی از مشکلات کشور است، جهاددانشگاهی وارد شد و با انجام پیمایش‌های لازم مرکز افکار سنجی ایسپا را بنا نهاد که تاکنون نیز اطلاعاتش بسیار خوب و پیش‌بینی‌های آن نزدیک به واقعیت است.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای جهاددانشگاهی در دهه 60 بحث فرهنگی دانشگاه‌ها بود که در همین راستا مسابقات قرآنی در چند مرحله توسط این نهاد برگزار شد.

دکتر مسلمی نائینی تصریح کرد: زمانی که مؤسسات غیرانتفاعی نیاز زیادی به متقاضیان دانشگاهی داشتند، جهاددانشگاهی در این زمینه وارد شد دو دانشگاه ه علم و فرهنگ در تهران و علم و هنر را در یزد با رشته‌های مهارتی و تخصصی تاسیس کرد.

وی با اشاره به این‌که این نهاد دارای ۳۷ مرکز علمی کاربردی و ۶ موسسه غیرانتفاعی در سطح کشور است، افزود: در بحث آموزش زبان مشکل داشتیم و بسیاری از محتویات ما خارجی بودند که بافرهنگ کشور مطابق نداشتند؛ بنابراین جهاددانشگاهی کتابچه‌ای را با محتویات زبان انگلیسی فراهم کرده است تا فرهنگ ایرانی را نشان دهد.

رییس جهاددانشگاهی گفت: از کارهای این نهاد در حوزه کارآفرینی و اشتغال‌زایی می‌توان به مشاغل خانگی و آزمون‌های مختلف کشور، آموزش 100 هزار نفر سربازماهر و … اشاره کرد.

وی با بیان این‌که در آینده نیز برنامه تحولی این نهاد با حضور نخبگان، اساتید دانشگاه، متخصصان تدوین خواهد شد اظهار کرد: در این طرح باید نقاط قوت و ضعف جهاددانشگاهی دیده‌شده و ضمن تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف برطرف شده و نقشه راه آینده فعالیت جهاددانشگاهی با توجه به آن برنامه ریزی خواهد شد.

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه مراسم چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی 16 مردادماه با حضور مسئولان کشوری و لشکری در پژوهشگاه رویان این نهاد برگزار می‌شود تاکید کرد: در این مراسم از چهار دستاورد جدید جهاددانشگاهی رونمایی خواهد شد.
دکتر حسن فارسی قائم‌مقام رئیس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی؛ دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری؛ دکتر محمد محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی، دکتر سید رضی آقا سیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع؛ دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی، دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان و دکتر ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی از دیگر شرکت‌کنندگان این نشست خبری بودند.